Dat is alweer snel:) - Reisverslag uit Waingapu, Indonesië van Maartje Klijn - WaarBenJij.nu Dat is alweer snel:) - Reisverslag uit Waingapu, Indonesië van Maartje Klijn - WaarBenJij.nu

Dat is alweer snel:)

Door: Maartje

Blijf op de hoogte en volg Maartje

16 April 2012 | Indonesië, Waingapu

Zo, vandaag alweer in de stad vanwege mn afstudeerartikel. Hoop dat het deze keer goedgekeurd wordt! Verder hoop ik vandaag de tickets naar Papua te gaan boeken, dus dan wordt het echt! Ik hoop daar 8 mei aan te komen en 19 mei ga ik terug naar Bali om Janneke en Hermine op te pikken. En al die tijd telefoonaccess:) Wat een weelde:P Neem en lees!

MAANDAG 02-04
Paasvakantie! Dat betekent dat er in plaats van om 6.30, om 6.00 al kinderen voro je raam staan te schreeuwen. Maar goed, dat mag de pret niet drukken ;) En zolang je gordijn dicht zit kun je altijd nog doen alsof je nog slaapt (hoewel dat natuurlijk niet echt overtuigend is...) De kinderen werden geacht vanochtend in de tuin te werken, wat door het (in onze ogen hier chronische) gebrek aan coordinatie niet heel effectief was, maar wel een klein stukje schone grond opleverde. Vanmiddag heb ik met Marce een gedeelte van haar leeslesachterstand weggewerkt. Ze was net als de anderen al 7 keer bij me geweest om te lezen, maar 4 keer daarvan weigerde ze gewoonweg om haar mond open te doen. Het lijkt wel faalangst o.i.d., maar volgens Tina probeert ze me uit dus dat is de officiele versie. Maar goed, vanmiddag met de lettermuur (Hermine!) en losse letterkaartjes extra lang gelezen en het ging bijzonder goed! Haar natuurlijk uitgebreid geprezen en tot en met vanavond kwam ze iedere keer weer naar me toe om senang sekali te vertellen dat ze nu net zoveel stickers had als de anderen en dus tegelijk met hen de beloofde gula-gula zou krijgen ;) Vanwege de droge week moesten vanmiddag de boompjes en de mais weer gesproeid worden, wat door de onweerstaanbare eigenschap van water dat het uitnodigd tot natgooien een modderbad rond de kraan opleverde waar het gemiddelde varken jaloers op zou zijn. Maar met een beetje coordinatie (jaja) en de juiste mensen aan de kraan had vlak voor etenstijd toch alles water gekregen. Jammer alleen van die geiten van de buurman die de helft van de maisplanten afgeknabbeld hebben... Nog even snel handen en voeten wassen en dan met rommelend ingewand aan de rijst!
DONDERDAG 05-04
Vandaag onverwacht naar de stad! Christina voreg of we mee wilden, het is nu toch schoolvakantie, dus kunnen we wat makkelijker gemist worden. En ‘t was maar goed ook, want mijn artikel (voor afstuderen) voldeed niet aan alle officiele eisen dus moet ik over 2 weken alsnog terug om te mailen. Als ‘k ‘t vandaag niet had kunnen lezen had ik m’n artikel niet op tijd kunnen inleveren... Helaas hadden we niet veel tijd in ‘t internetcafe, dus een aantal van jullie mails blijft nog even op antwoord wachten;) Verder van de gelegenheid gebruik gemaat om bijgepraat te worden in de belevenissen van een aantal van jullie:P ‘s Middags zijn we naar de leukste winkel (tot nu toe) hiergeweest. Stel je een enorme schuur voor zonder wanden. Er liggen allemaal zeilen op de grond en daarop ligt het vol met baju bekas, gesorteerd op soort. Dus broeken bij de broeken, islam-jurken bij de islam-jurken etc. Als je iets wilt uitzoeken trek je gewoon in het gangpad je slippers uit, duik je ergens in de berg en graaf je net zo lang tot je iets vna je gading gevonden hebt. Ze hadden ook Tommy en Ralph Lauren Roy, dus als je wilt kan ik wel even voor je teruggaan? ;) Als je goed onderhandelt en veel koopt (gewoon met meerdere mensen gaan, alles op 1 hoop gooien en Christina laten onderhandelen :P) krijg je de verkoopster misschien we zo ver dat ze het je voor Rp.9000 (€0,80) per stuk meegeeft. Ik heb voorlopig weer werkkleding hier! ;)
Ps. Liep net nog even naar buiten om naar de wc te gaan en zag de volle maan. Heeft een van jullie weleens een volle maan zonder luchtvervuiling gezien? Dat is pas echt licht in de duisternis! En dat op de avond voor goede vrijdag!
ZATERDAG 07-04
Er zijn 100 nieuwe kuikentjes! Heb ze vandaag gezien en denk dat ze als jullie eind mei komen precies rijp zijn voor de slacht, Janneke&Hermine! Schattige gele pluizenbolletjes met fel oranje poten en snavels. Jammer dat ze zo snel veranderen in lelijke dikke waggelende kippen… Vandaag was er mijn favoriete avondeten: brood met worstjes vers uit het kampvuur. Heerlijk met z’n allen om ‘t vuur smikkelen, zingen, kijken naar de (nog steeds bijna volle) opkomende maan, sterren tellen en gewoon gezellig bij elkaar zitten. Alleen een ruisende zee op de achtergrond ontbrak nog aan het ideaalplaatje;) Een dag met een gouden randje als markering van de 1e helft van mijn verblijf hier. Jaja, we gaan alweer aftellen!
DINSDAG 10-04
Tot nu toe heb ik de hele tijd kunnen denken dat het afscheid hier (hoewel nog ver weg) niet al te vervelend zou zijn. Natuurlijk ben ik aan de kinderen gehecht en zal ik ze terug thuis zeker gaan missen, maar ik denk niet dat het een afscheid met tranen en tuiten zal worden. Sinds gisteren denk ik daar toch een beetje anders over. Ze hebben Nadine (‘mijn’ baby) namelijk mee naar Waingapu genomen. Ze moet naar de dokter voor haar ogen en daarna zal za een paar weken daar blijven. Gek hoe ik me alleen al aan haar gehecht had, en dan is zij er nog niet eens een die rondloopt en de hele dag tegen je kletst o.i.d…. Het afscheid van de rest duurt gelukkig nog een poosje ;)
VRIJDAG 13-04
Alleen al voor Anita zou je hier langer willen blijven. Ze is zo klein als een baby maar haar verstand is waarschijnlijk niet ver achtergebleven op haar echte leeftijd van 4 jaar. Ze heeft een open gehemelte, geen stembanden, gebogen botten in haar beentjes en aan handen en voeten elk 7 vingers/tenen. Hierdoor kan ze niet zelf eten. Gisteravond zat ze tijdens de maaltijd bij mij op schoot. Misschien is het de schattige scheve grijns waarme e ze af en toe achterom kijkt, de manier waarop ze ondanks dat ze al gegeten heeft alsof ze nog onvervoed is mijn advocadojuice naar binnen werkt of misschien nog iets heel anders, maar iedereen houdt van haar. En mij heeft ze dus ondertussen ook betoverd ;) ‘Ibu Maartje , membacca’ lijkt mijn nieuwe naam geworden te zijn, zodra ik me buioten vertoon komen de kinderen van klas 1 en 2 al naar me toe om te checken of ze die dag aan de beurt zijn. Vandaag had ik echter een andere taak. MOrgenochtend wordt er namelijk brood gegeten en dus moesten er 225 boterhammen met pindakaas gesmeerd worden. Daar was ik tot de schoolpauze vanochtend wel mee zoet ;)

  • 16 April 2012 - 02:55

    Maartje Klijn:

    O trouwens, ik kreeg verschillende mailtjes over een tsunami, maar dat was ver weg hoor:) Op Bali was de hoogst gemeten golf 40 cm., kun je nagaan dat ze er bij ons niets van gemerkt hebben:)

  • 16 April 2012 - 03:59

    Thuisfront:

    Oke, dan effe snel terug...
    Goedemorgen. Dat mag je wel zeggen als je om kwart voor vier een sms'je krijgt en vervolgens effe een babbel maakt. En dan twee uur later weer een heerlijk verhaal leest! Geweldig, al die lachenede snoeten met hier en daar een overtuigend "fietsenrek". Gelukkig dat de stemming er nog goed in zit bij je. En dan straks nog naar Papua (ds. IJsselstein zit in Sentani trouwens). Ben benieuwd wat je daar allemaal gaat beleven. Nou, geniet van de tijd die je daar nog krijgt en ...misschien ook van de post die nog onderweg is of inmiddels aangekomen.
    liefs van allemaal

  • 16 April 2012 - 12:54

    Petra:

    Wat een indrukwekkend verhaal weer Maartje! Wat fijn dat het goed gaat daar met je.. Ja ik hoorde van HErmine dat ze naar je toe komt! Gezellig! Afgelopen zaterdag hebben we een verkoping gehad bij de sporthal voor Malawi voor Liz.. Nou tot ziens maar weer uit een koud Holland!

  • 17 April 2012 - 19:06

    Roy:

    Heej

    Leuk geschreven.

    Heel veel succes.

    Grtjs

  • 18 April 2012 - 13:19

    CorinaV:

    Heeeeuj;-) ik bedoelde het jongetje op de foto met als naam 'Ria'..
    Succes allemaal he!

  • 28 April 2012 - 17:43

    Thuisfront:

    vanmiddag naar de info-middag over Sumba geweest. leuke, nieuwe foto's gezien. ook portretfoto's van verschillende kinderen waaronder die van Laura. en ook van Anita, inderdaad een droppie om te zien. ook de vader en moeder van Gerrit ontmoet en gesproken. Cor en Aline gesproken en geld van de kaartenactie overhandigd. meneer en mevrouw Sommer gesproken en dingen gevraagd over het reilen en zeilen in het kindertehuis. ook over je tocht naar Papua gesproken en over de onrust daar. Gebed om bewaring is in het bijzonder wel nodig, hoor Maartje!

  • 03 Mei 2012 - 15:50

    Elisabeth:

    Ha Maartje!

    Zo te lezen geniet je wel van je tijd daar, fijn! We hebben je mooie kaart (leuk m'n naamgenootje te zien;)) ontvangen, erg leuk!

    Verder missen we je natuurlijk op kring! Ondertussen hebben we bijna alle avonden gehad, alleen de laatste over 'Verkiezing door Gods roeping; laatste opstanding' moet nog plaatsvinden. We zullen je de inleidingen sturen, dan kun je ze iig nog nalezen!

    Geniet van je tijd daar, bovenal Gods zegen en kracht toegewenst!

    Een hartelijke groet van je Institutiekring,
    Bertine, Bram, Elisabeth, Gerdien, Jolanda, Miranda, Kees en Willianne

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Waingapu

Maartje

Actief sinds 01 Juni 2011
Verslag gelezen: 565
Totaal aantal bezoekers 42934

Voorgaande reizen:

08 September 2014 - 06 December 2014

Proeftijd Guinee Bissau

30 Januari 2012 - 14 Juni 2012

Afstuderen @ Sumbamission

Landen bezocht: