Samenvatting project Jedidja - Reisverslag uit Doorn, Nederland van Maartje Klijn - WaarBenJij.nu Samenvatting project Jedidja - Reisverslag uit Doorn, Nederland van Maartje Klijn - WaarBenJij.nu

Samenvatting project Jedidja

Blijf op de hoogte en volg Maartje

08 September 2014 | Nederland, Doorn

Hallo allemaal,

Ik had beloofd nog een keer een wat meer info te geven over het project waar ik vandaag naartoe hoop te gaan, dus bij deze ;)

Kimon is een interkerkelijke zendingsorganisatie die zich richt op evangelisatie aan kinderen wereldwijd. Op hun website verwoorden ze het als volgt: 'via zending en hulpverlening willen we een handreiking doen om de materiële, lichamelijke, sociale en geestelijke nood van de kinderen te verlichten en zo dienstbaar zijn in de uitbreiding van Gods Koninkrijk.' Sinds de oprichting in 1991 zijn ze uitgegroeid tot een stichting die op dit moment actief is met twintig veldwerkers in elf verschillende landen. Hoewel Kimon niet verbonden is aan één bepaald kerkverband, zenden ze hun veldwerkers bij voorkeur uit in samenwerking met de kerkelijke gemeente van de uit te zenden veldwerker. Op die manier willen ze kerken dienstbaar zijn bij het verwezenlijken van hun zendingsopdracht.

Begin september hoop ik een proeftijd te gaan doen bij het Jedidja-project van Kimon in Guinee Bissau. Guinee Bissau is een klein en waterrijk land in West-Afrika. Het is een Portugese kolonie geweest, en is sinds 40 jaar onafhankelijk. Het leger speelde hierin een grote rol en hoewel het land officieel een democratisch gekozen president heeft, vindt er één keer in de zoveel tijd een staatsgreep door het leger plaats. Mede door deze chronische instabiliteit is het één van de twintig meest onderontwikkelde landen ter wereld. Er is bijvoorbeeld geen openbare elektriciteitsvoorziening en het merendeel van de mensen heeft geen toegang tot schoon drinkwater en sanitaire voorzieningen. Hoewel Guinee Bissau ongeveer even groot is als Nederland, heeft het slechts 1,5 miljoen inwoners, waarvan meer dan 66% onder de armoedegrens leeft. De levensverwachting is laag (47 jaar) en 1 op de 5 kinderen overlijdt voor het 5 jaar geworden is. De meeste mensen in Guinee Bissau hangen een natuurgodsdienst aan waarin de verering van de voorouders een grote rol speelt (animisme). Hoewel er ook veel moslims en ongeveer 5 tot 10% christenen in het land zijn, zijn ook deze religies doortrokken van het animisme.

Het project Jedidja van Kimon werkt met name in de zuidelijke provincies van Guinee Bissau, Quinara en Tombali. In deze regio's werken we onder de gehandicapte kinderen. Mede door de animistische religie die de meeste mensen in het gebied aanhangen, worden deze kinderen vaak genegeerd of zelfs verstoten. Centrale voorzieningen voor deze kinderen bestaan niet. Epilepsie wordt bijvoorbeeld verklaard als dat het kind door een demon bezeten is en wanneer een echtpaar een gehandicapt kind krijgt kan dit er een teken van zijn dat ze de voorouders niet genoeg geëerd hebben. Jedidja betekent: 'beminde van de HEERE' of 'lieveling van de HEERE'. Door middel van voorlichting, training en praktische hulp aan deze kinderen, in combinatie met evangelisatie, probeert Jedidja een verandering op gang te brengen in het beeld dat mensen hebben van hun gehandicapte medemens. We willen laten zien dat ook deze kinderen door God gewild zijn en dat er soms met eenvoudige aanpassingen of oefeningen heel wat bereikt kan worden in het leven van een gehandicapt kind. Denk dan bijvoorbeeld aan medicijnen tegen epilepsie of eenvoudige fysio-oefeningen voor kinderen met een verlamming. De hulp aan de kinderen vindt zoveel mogelijk plaats in hun eigen woonomgeving, door hun ouders, naaste familieleden en vrijwilligers van het project (de zogenaamde CBR methode, wat staat voor Community Based Rehabilitation). Hierdoor ziet als het ware het hele dorp de veranderingen in het leven van het kind en hopen we dat het bijgelovige beeld dat men van deze kinderen heeft, zal afnemen. Naast de hulp aan de gehandicapte kinderen worden er kinderevangelisatieclubs gehouden en worden locale vrijwilligers getraind voor zowel het gehandicaptenwerk als het evangelisatiewerk.

Wanneer u meer wilt weten over Guinee Bissau, Kimon, Jedidja en/of mijn werk hier, kijk gerust eens op onderstaande websites. Ik hoop u op de hoogte te houden van het vervolg!

Met een hartelijke groet,
Maartje Klijn

www.kimon.nl
www.gerdaklaver.nl

• 08 September 2014 - 10:22

Hannelore:

Hele goede en gezegende tijd in Guinee toegewenst! Sterkte met alles!

• 08 September 2014 - 10:48

Marjolein :

Ha maartje,

Heeel veeel suc6 daar en een behoude vlucht...

Gr marjolein

• 08 September 2014 - 10:53

Joas Van Doleweerd:

Gods zegen toegewenst Maartje

• 08 September 2014 - 11:13

Willie Hol:

Goede reis en een goede tijd toegewenst Maartje.

Groet Willie

• 08 September 2014 - 11:45

Hans V:

Wat een leuk project Maartje, veel succes!

• 08 September 2014 - 11:52

Corina:

Ha Maartje.
    Wat mooi om te lezen dat je voor stichting Kimon gaat werken. Hoe lang ga je erheen? Ik wil je in ieder geval een waardevolle periode toewensen. Gods Zegen toegewenst in het werken op Guinee.
    Hartelijke groet, Corina Wijnne

• 08 September 2014 - 11:55

Petra:

Hoi Maartje,

Een goede vlucht en een behouden aankomst daar! Dus je vertrekt vandaag? Hoe laat? Gods Zegen in je werk in Guinee Bissau!

Groetjes Petra Besseling

• 08 September 2014 - 12:05

Jenita:

Hoi, een goede tijd toegewenst! Leuk dat je nu echt kan gaan en kan ervaren hoe het is om daar te zijn. Gods zegen en Zijn leiding toegewenst. Groeten van Jenita

• 09 September 2014 - 15:07

Jiska:

Goede reis en succes daar. Tof dat je dit doet.